کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

به گزارش مجله سرگرمی، هر ایرانی که در پی ماجراجویی و کاوش در سرزمین‌های تازه است، حتماً به دنبال فهرست کشورهای بدون ویزا برای کشور ایران می‌گردد. در این مقاله، ما شما را به یک سفر بدون مرز و معرفی فهرستی از کشورهای هیجان‌انگیز که ایرانیان می‌توانند بدون ویزا به آن‌ها سفر کنند، دعوت می‌کنیم.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.

هر ایرانی که عاشق ماجراجویی و کاوش در سرزمین های تازه است، حتماً در پی فهرست کشورهای بدون ویزا برای کشور ایران می گردد. آیا تا به حال تصمیم گرفته اید که در دنیای تازهی جستجو کنید ولی با مسائل ویزا روبرو نشوید؟ در این قسمت از مقاله، شما را به یک سفر بدون مرز به همراه فهرستی از کشورهای هیجان انگیزی که برای ایرانیان بدون ویزا هستند، دعوت می کنیم.

1. سفر به عمان: زیبایی خلیج فارس

عمان، مانند یک جواهر در خلیج فارس، مقصدی است که با جاذبه های فراوان خود، مسافران را در دنیایی از آرامش و زیبایی خود غرق می نماید. از شهرهای تاریخی تا سواحل زیبا، عمان جایی است که سفری بدون ویزا برای ایرانیان را امکان پذیر نموده است.

  • شهرهای تاریخی: مطمئناً مسقط و نخلستان های آن را دوست خواهید داشت.
  • سواحل زیبا: ساحل شهر مسقط با آب های آبی، برترین مکان برای یک ساعت آرامش است.

2. ارمنستان: تماشای ها و آثار باستانی

ارمنستان، سرزمینی است که با آثار باستانی و طبیعت خیره کننده اش، دل هر مسافری را می برد. از کلیساهای تاریخی تا کوهستان های زیبا، ارمنستان به عنوان یک مقصد بدون ویزا برای ایرانیان بسیار مجذوب کننده است.

  • کلیساهای باستانی: کلیسای ژولفان، شاهکارهای باستانی که نباید از تماشا آن ها غافل شوید.
  • جاذبه های طبیعی: درهٔ دلیجان با چشم اندازهای خیره کننده.

3. گرجستان: لحظاتی تماشای در قفقاز

چه بگوییم در خصوص گرجستان؟ این کشور زیبا با تاریخ و فرهنگ فراوان، مسافران را به لحظاتی تماشای در قفقاز مهمان می نماید. با کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان، گرجستان جایی است که سفر شما را به یک ماجراجویی تبدیل می گردد.

  • تفلیس: تفلیس جایی است که با بازارهای خوش رنگ و معماری تاریخی اش، قلب شما خواهد لرزاند.
  • کازبگی: این شهر با چشم اندازهای کوهستانی خیره کننده، مکانی برای عاشقان طبیعت به شمار میرود.

4. ترکیه: پل ارتباطی میان دو قاره

  • استانبول: پل بسیار جالبی است که اروپا و آسیا را به هم متصل می نماید.
  • گرند بازار: خرید در بازارهای تاریخی این شهر، یک تجربه فراموش نشدنی است.

5. مالزی: جواهری در شرق آسیا

  • برج های دوقلو پتروناس: برج های زیبا که نماد شهر کوالالامپور هستند.
  • جنگل های مالزی: با پلانکتون های خیره کننده و زیبایی های طبیعی بی سرانجام هر کسی را به خودش جذب می نماید.

6. اکوادور: کشوری در میان خط استوا

  • جزایر گالاپاگوس: مکانی که با حیات وحش چندگانه خود، هر کسی را مسحور می نماید.
  • جنگل آمازون: با پوشش گیاهی و جانوری، یک سفر فوق العاده را برایتان رقم خواهد زد.

7. ونزوئلا: آفریقای تازه

  • کاراکاس: شهری پرانرژی که شب های آن هر کسی را خشنود می نماید.

8. دومینیکا: جزیره ای باستانی

جزیره شارلز فورت: یک جزیره کوچک با آثار باستانی زیبا.

جنگل های استوایی: گیاهان خاص و جانوران منحصربه فرد.

9. هائیتی: طعم موسیقی و جواهرات زیبا

  • پورتوپرنس: با بازارهایی پر از جواهرات محلی و هنرهای محلی.
  • موسیقی هائیتی: با ریتم ها و ملودی هایی که قلب هر کسی را به لرزه در می آورد.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان از مقاصد پرطرفدار سفرهای خارجی هستند و بیشترین سفرهای خارجی توریستان ایرانی در طول سال، به این کشورها انجام می گردد.

ایرانیان امکان سفر به 11 کشور دنیا بدون ویزا و بازدید از 41 کشور با دریافت ویزای الکترونیک یا فرودگاهی را خواهند داشت.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

  • ارمنستان
  • عراق
  • مالزی
  • قزاقستان
  • ترکیه
  • گرجستان
  • دومینیکا
  • هائیتی
  • ونزوئلا
  • جمهوری سورینام
  • میکرونزی

برخی کشورها الزام دریافت ویزا به وسیله توریستان کشورهای منتخب را برداشته اند و شهروندان آن ها احتیاجی به دریافت ویزای کشور مربوطه ندارند. روابط سیاسی بین کشورهای دنیا تاثیر زیادی در انعقاد قراردادهای سفر بدون ویزای شهروندان آن ها دارد. سفر بدون ویزا به کشورهای مختلف دنیا سبب رونق توریستی و استقبال بیشتر توریستان از سفرهای خارجی می گردد.

با پاسپورت ایرانی در هر قاره به کدام کشور می توان سفر کرد؟

سفر با گذرنامه ایرانی و بدون ارائه هرگونه ویزا تنها به کشورهای ارمنستان، عراق، مالزی، قزاقستان، ترکیه، گرجستان، دومنیکا، هائیتی، ونزوئلا، جمهوری سورینام و جزایر میکرونزی مجاز است.

برخی از منطقه ها دنیا نیز احتیاجی به دریافت ویزا برای توریستان در سراسر دنیا از جمله ایرانیان ندارند؛ اما دسترسی به آن ها چندان ساده نیست. این مقاصد پرواز مستقیم به ایران ندارند و دسترسی به آن ها از کشورهای واسطه احتیاجمند به دریافت ویزا برای ایرانیان انجام می گردد. مجمع الجزایر سوالبارد (Svalbard) در اقیانوس منجمد شمالی (شمالگان)، یکی از این منطقه ها بدون ویزا در دنیا است که بین نروژ و قطب شمال قرار گرفته است. مجمع الجزایر پیت کرن در جنوب اقیانوس آرام و قطب جنوب، از دیگر منطقه ها بدون ویزا در دنیا هستند. ایرانیان برای بازدید از این منطقه ها احتیاجی به ویزا ندارند؛ اما به علت پرواز غیر مستقیم باید ویزای ترانزیت کشورهای واسطه را دریافت نمایند. این منطقه ها به علت شرایط یکسان برای همه کشورها در شمارش منطقه ها بدون ویزا برای محاسبه رنکینگ دنیای قرار نگرفته اند.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان با توجه به قوانین جاری خود بین 14 تا 150 روز اجازه اقامت به شهروندان ایرانی در شهرهای مختلف را می دهند. با وجود بی احتیاجی به دریافت ویزا از این کشورها، تضمینی برای ورود 100 درصدی توریستان ایرانی به هرکدام از این کشورها وجود ندارد و پلیس فرودگاه ها می توانند با توجه به سیاست های داخلی هر کشور از ورود برخی توریستان جلوگیری نمایند. اخراج توریستان از این کشورها و سایر نقاط دنیا در هر زمانی از اقامت افراد در صورت عدم رعایت قوانین جاری نیز صورت می گیرد.

به جز 11 کشور بدون ویزا برای ایرانیان، سفر به 41 مقصد دنیای دیگر برای ایرانیان با دریافت ویزاهای الکترونیک یا فرودگاهی امکان پذیر است. لیست این کشورها بر اساس اطلاعات سازمان پاسپورت ایندکس (passportindex) به صورت سالانه به روزرسانی و اعلام می گردد. لیست کشورهای بدون ویزا و احتیاجمند ویزاهای الکترونیک یا فرودگاهی برای ایرانیان به همراه مدت زمان مجاز برای اقامت در این کشورها به توضیح زیر است.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آسیا

نام کشوربدون ویزاویزای فرودگاهی (بدو ورود)ویزای الکترونیک (eVisa)e.TA (مجوز سفر الکترونیکی)تعداد روزهای اقامت
ارمنستان   90
عراق   30
مالزی   14
قزاقستان   14
کامبوج  30
لبنان   30
مالدیو   30
عمان  30
قطر   30
نپال   150
جزیره تیمور لسته (Timor-Leste)   30
شبه‌جزیره ماکائو   30
سریلانکا   30
پاکستان   30

 

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در اروپا

نام کشوربدون ویزاویزای الکترونیک (eVisa)تعداد روزهای اقامت
ترکیه 90
گرجستان 45
جمهوری آذربایجان 30

 

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آفریقا

نام کشورویزای فرودگاهی (بدو ورود)ویزای الکترونیک (eVisa)e.TA (مجوز سفر الکترونیکی)ثبت نام توریستیتعداد روزهای اقامت
آنگولا✔ (پیش از ورود به کشور باید درخواست خود را ارسال کنید)   ـ
بوروندی (Burundi)   30
دماغه سبز (Cape Verde)   ـ
اتحاد قمر (Comoros)   45
جمهوری دموکراتیک کنگو (Democratic Republic of Congo)   90
جیبوتی (Djibouti)   ـ
اتیوپی   90
گابن   90
گینه   90
گینه بیسائو (Guinea-Bissau)  90
لسوتو (Lesotho)   14
ماداگاسکار (Madagascar)  90
مالاوی (Malawi)   90
موریتانی (Mauritania)   ـ
موزامبیک (Mozambique)  30
نیجریه✔ (پیش از ورود به کشور باید درخواست خود را ارسال کنید)   ـ
رواندا (Rwanda)  30
سیرالئون (Sierra Leone)   30
سومالی   30
سودان جنوبی   ـ
کنیا   90
اوگاندا   ـ
زیمبابوه   90
توگو   15
ساحل عاج (Ivory Coast)✔ (پیش از ورود به کشور باید درخواست خود را ارسال کنید)   90
سیشل   90

 

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آمریکا

نام کشوربدون ویزاویزای فرودگاهی (بدو ورود)ویزای الکترونیک (eVisa)تعداد روزهای اقامت
دومنیکا  21
هائیتی  90
ونزوئلا  15
جمهوری سورینام (Suriname)  90
بولیوی 90

 

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در اقیانوسیه

نام کشوربدون ویزاویزای فرودگاهی (بدو ورود)تعداد روزهای اقامت
میکرونزی (Micronesia) 30
پالائو (Palau) 30
تووالو (Tuvalu) 30
ساموآ (Samoa) 90

 

رتبه پاسپورت ایران چند است؟

رتبه بندی گذرنامه کشورها بر اساس شاخص های متعددی انجام می گردد که یکی از مهم ترین آن ها به مقدار دسترسی شهروندان یک کشور با پاسپورت خود به دیگر نقاط دنیا اشاره نمود. این شاخص در دنیا با عنوان شاخص هنلی شناخته می گردد و اعتبار بین المللی دارد.

از تاریخ ژانویه سال 2023 میلادی ایرانیان اجازه سفر به 52 کشور بدون ویزا یا با ویزاهای فرودگاهی و الکترونیکی را دارند. در مقابل، ایرانیان برای سفر به 188 کشور دنیا باید ویزا دریافت نمایند. تفاوت بین تعداد کشورهای بدون ویزا و ملزم به دریافت ویزا برای ایرانیان رتبه گذرنامه ایران در رنکینگ دنیای را پایین آورده است.

در حال حاضر رتبه پاسپورت ایران بر اساس آمار سال 2023 میلادی در لیست ویزا ایندکس (visaindex)، 98 است. ایران در این لیست هم ردیف با کشورهای اریتره، اتیوپی و سودان جنوبی قرار گرفته است. رتبه پاسپورت ایران در لیست پاسپورت ایندکس (passportindex) نیز در سال 2023 میلادی در جایگاه 86 واقع شده است.

روش های مختلف صدور ویزا

درخواست ویزای سایر کشورها از راه های مختلفی مانند درخواست آنلاین، مراجعه حضوری به کنسولگری کشور مورد نظر، درخواست ویزای فرودگاهی و دریافت ویزا در کشور ثانی امکان پذیر است. کشورهای مبدا و مقصد در انتخاب روش دریافت ویزا تاثیرگذار هستند. در ادامه به معرفی شیوه های مختلف دریافت ویزای کشورها می پردازیم.

صدور ویزا در سفارت

برای دریافت ویزا از سفارتخانه ها باید به شکل حضوری فرم درخواست ویزا را در کنسولگری کشور مربوطه پر کنید. هم زمان با تکمیل درخواست ویزا باید مدارک مورد احتیاج کشور مورد نظر را نیز ارائه دهید. مهم ترین مدارک مورد احتیاج برای درخواست ویزا شامل یک یا چند قطعه عکس با زمینه سفید و متفاوت با تصویر گذرنامه، گذرنامه، اصل و ترجمه صفحات شناسنامه، مدارک شغلی، گردش حساب برای اثبات تمکن مالی، گواهی اشتغال به کار یا تحصیل، مدارک اثبات اقامت در کشور مبدا، رسید بلیط رفت و برگشت هواپیما و واچر هتل است.

برخی موارد دیگر مانند دعوتنامه و بیمه نامه سفر از مدارک تکمیلی درخواست ویزا هستند. پرداخت هزینه صدور ویزا نیز برای توریستان الزامی است و در صورت رد درخواست شما نیز برگشت داده نمی گردد.

در حال حاضر، بسیاری از سفارتخانه ها در ایران و سایر کشورها گزینه مصاحبه حضوری با توریستان را حذف نموده اند؛ اما در صورت لزوم باید خود را برای انجام مصاحبه حضوری در سفارتخانه نیز آماده کنید. هدف از مصاحبه حضوری با توریستان آنالیز دلایل سفر، آگاهی از مدت زمان سفر، نحوه اقامت و در حالت کلی آگاهی از مقدار توانایی متقاضی در پرداخت هزینه ها و اطمینان از بازگشت مسافران به کشور مبدا خود است.

پس از آنالیز درخواست ویزا در سفارت هر کشور و در صورت نبود نقص در پرونده متقاضی، ویزای مسافران صادر می گردد. مدت زمان صدور ویزای کشورهای مختلف فرق دارد و به طور معمول بین یک تا سه هفته طول می کشد. برای جلوگیری از اتلاف وقت و بازگشت درخواست ویزای خود، حتما از قبل مدارک لازم را از سایت سفارتخانه ها استعلام کنید.

صدور ویزا در فرودگاه

ویزای فرودگاهی نوعی از ویزای توریستی است که در زمان ورود به فرودگاه به توریستان ارائه می گردد و به همین علت از آن با نام ویزا در بدو ورود نیز نام می برند. برای دریافت این ویزا شما باید ترجمه مدارک مورد تایید کنسولگری کشور مقصد خود را در فرودگاه به واحد پلیس مهاجرت ارائه دهید.

پس از آنالیز مدارک شما و اخذ هزینه صدور ویزا، مهر ورود یا برچسب ویزا بر گذرنامه شما ثبت می گردد. اطلاعات مربوط به زمان ورود و مدت مجاز اقامت در کشور مورد نظر در برچسب یا نقش مهر درج شده است. در صورت عدم خروج شما در زمان مقرر، پلیس مهاجرت جریمه هایی مانند اخراج از کشور و عدم اجازه ورود تا مدتی معین یا پرداخت وجه نقد را برای شما در نظر می گیرد.

کشورهای پذیرای توریست با ویزای فرودگاهی قوانینی معین برای توریستان وضع نموده اند که با مراجعه به سایت رسمی کنسولگری آن ها پیش از سفر، از این قوانین آگاه خواهید شد. به خاطر داشته باشید بیشتر کشورها در زمینه آنالیز مدارک مورد احتیاج صدور ویزای فرودگاهی، قوانینی جدی و سخت گیرانه دارند. در صورت عدم رعایت این قوانین، با اخراج از فرودگاه در بدو ورود روبرو خواهید شد. برای جلوگیری از بروز هر مشکل در دریافت ویزای فرودگاهی کشورها، از ضوابط کشور مورد نظر خود و مدارک مورد احتیاج در سفر آگاه شوید.

ایرانیان برای سفر به سه کشور قاره اقیانوسیه، یک کشور قاره آمریکا، 15 کشور آفریقایی و هشت کشور آسیایی در سال 2023 میلادی می توانند ویزای فرودگاهی دریافت نمایند. برخی از این کشورها امکان دریافت ویزای الکترونیکی نیز دارند.

ویزای الکترونیک

ویزای الکترونیک که با نام اختصاری e-Visa نیز شناخته می گردد، در واقع سند مجازی ورود شما به دیگر کشورها است. این ویزا به صورت اطلاعات در پایگاه داده های مهاجرتی کشور مقصد سفر شما ذخیره و در زمان ورود به آن کشور در گذرنامه شما ثبت می گردد. برخی کشورها نیز سند مکتوب از ویزای الکترونیکی شما را در فرودگاه به شما ارائه می دهند.

برای دریافت ویزای الکترونیکی باید مراحل درخواست ویزا را به صورت اینترنتی انجام دهید. ارائه مدارک لازم برای درخواست ویزا نیز به صورت بارگذاری تصویری در سایت کنسولگری کشور مورد نظر شما انجام می گردد. این شیوه از درخواست ویزا به علت سرعت بالا و دسترسی مناسب، مورد توجه توریستان در سراسر دنیا است.

ایرانیان برای سفر به 18 کشور دنیا احتیاج به دریافت ویزای الکترونیکی دارند. برخی از این کشورها امکان ثبت درخواست ویزا به صورت حضوری و فرودگاهی را نیز برای توریستان ایرانی فراهم نموده اند. 14 کشور آفریقایی، یک کشور اروپایی، یک کشور آمریکایی و دو کشور آسیایی به شهروندان ایرانی ویزای الکترونیک ارائه می دهند.

صدور ویزا در کشور ثانی

در برخی موارد کشور مورد نظر توریستان در کشور مبدا آن ها سفارتخانه ندارد یا دریافت ویزا به صورت مستقیم از کارگزاری موجود در کشور مبدا ممکن نیست. در این موارد توریستان می توانند درخواست ویزای خود را به سفارتخانه کشور واسطه در مبدا ارائه نمایند. پس از آنالیز درخواست متقاضیان، کشور مربوطه وقت مصاحبه برای توریستان و مسافران در کشور ثانی معین می نماید.

صدور ویزا در کشور ثانی برای درخواست ویزای توریستی چندان متداول نیست و بیشتر برای درخواست های مهاجرتی انجام می گردد. با این وجود، در برخی موارد خاص امکان صدور ویزا در کشور ثانی وجود دارد. در این شیوه تنها یک مرحله سفر به کشور واسطه به مراحل درخواست ویزا از سفارت خانه اضافه می گردد.

نکات تکمیلی:

  1. سفر به عمان: آرامش خلیج فارس ، عمان با جاذبه‌های تاریخی و سواحل زیبایش مکانی ایده‌آل برای سفرهای بدون ویزا است.
  2. ارمنستان: تماشای آثار باستانی ، این کشور با کلیساهای تاریخی و مناظر طبیعی خیره‌کننده، مقصدی جذاب برای عاشقان باستان‌شناسی است.
  3. گرجستان: سفر به قفقاز ، گرجستان با تاریخ و فرهنگ غنی خود، سفری هیجان‌انگیز به قفقاز را برای بازدیدکنندگان رقم می‌زند.
  4. ترکیه: پل ارتباطی میان دو قاره ، ترکیه با جاذبه‌هایی همچون استانبول و بازارهای تاریخی، پلی میان آسیا و اروپا است.
  5. مالزی: جواهری در شرق آسیا ، مالزی با برج‌های پتروناس و جنگل‌های استوایی بی‌نظیر، مقصدی رویایی برای سفرهای بدون ویزاست.
  6. اکوادور: کشوری در میان خط استوا ، اکوادور با جزایر گالاپاگوس و جنگل‌های آمازون، دنیایی از تنوع زیستی را به روی گردشگران می‌گشاید.
  7. ونزوئلا: آفریقای تازه ، ونزوئلا با شهر پرانرژی کاراکاس، تجربه‌ای متفاوت از سفر را به ارمغان می‌آورد.
  8. دومینیکا: جزیره‌ای باستانی ، دومینیکا با آثار باستانی و جنگل‌های استوایی بکر، مقصدی منحصربه‌فرد است.
  9. هائیتی: طعم موسیقی و جواهرات زیبا ، هائیتی با بازارهای پرزرق‌وبرق و موسیقی محلی خاص، تجربه‌ای فرهنگی بی‌نظیر را به گردشگران ارائه می‌دهد.
  10. ایرانیان در سال 2023 میلادی می‌توانند به 11 کشور به صورت بدون ویزا سفر کنند.
  11. همچنین امکان دریافت ویزای الکترونیکی برای سفر به 41 کشور دیگر وجود دارد.
  12. کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در قاره‌های مختلف شامل آسیا، اروپا، آفریقا، آمریکا و اقیانوسیه هستند.
  13. مدت زمان مجاز اقامت در این کشورها از 14 روز تا 150 روز متغیر است.
  14. علی‌رغم عدم نیاز به ویزا، ورود به این کشورها مشروط به رعایت قوانین داخلی آن‌ها است و امکان اخراج توریست‌ها وجود دارد.
  15. برای سفر به کشورهایی که ویزای الکترونیکی یا فرودگاهی ارائه می‌دهند، باید مدارک مورد نیاز را به صورت آنلاین یا حضوری ارائه کرد.
  16. رتبه پاسپورت ایران در سال 2023 میلادی در لیست ویزا ایندکس 98 و در لیست پاسپورت ایندکس 86 است.
  17. علاوه بر روش‌های سنتی دریافت ویزا از سفارتخانه‌ها، امکان دریافت ویزای الکترونیکی و فرودگاهی نیز وجود دارد.
  18. برای برخی کشورها، امکان دریافت ویزا در کشور ثانی نیز وجود دارد.
  19. دسترسی به برخی مناطق بدون ویزا در دنیا نیز برای ایرانیان میسر است، اما به دلیل پیچیدگی دسترسی به آن‌ها، این مناطق در محاسبات رتبه‌بندی پاسپورت قرار نگرفته‌اند.

سخن پایانی

با توجه به توسعه روابط بین‌المللی و افزایش توافقات بین کشورها در خصوص لغو ویزا، شرایط سفر برای توریستان ایرانی در سال‌های اخیر بهبود یافته است. هرچند هنوز محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد، اما گسترش مقاصد سفر بدون ویزا می‌تواند زمینه را برای افزایش سفرهای خارجی توریستان ایرانی فراهم آورد.

دنیای ماجراجویی در انتظار شماست. با فهرست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان، دریچه‌ای جدید به روی سفرهای بی‌مرز گشوده شده است. از عمان تا هائیتی، هر کدام از این مقاصد تجربه‌ای منحصربه‌فرد را به ارمغان می‌آورند. پس چه منتظرید؟ حالا زمان آن رسیده که به سفری هیجان‌انگیز بپردازید و از تجربیات فوق‌العاده این کشورها لذت ببرید.
انتشار: 25 فروردین 1403 بروزرسانی: 25 فروردین 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164577

به "کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید