نگاهی حقوقی به نکاح و شرایط آن، آیا خواندن صیغه عقد به زبان فارسی هم ممکن است؟

به گزارش مجله سرگرمی، پس از مراسم خواستگاری و مشخص شروط ضمن عقد نکاح و دیگر موارد، نوبت به جاری شدن صیغه عقد می رسد و این موضوع مستلزم نکاتی حقوقی و فقهی است که عدم رعایت آن ها می تواند صحت عقد را با مشکل روبرو کند.

نگاهی حقوقی به نکاح و شرایط آن، آیا خواندن صیغه عقد به زبان فارسی هم ممکن است؟

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی و قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، پس از مراسم خواستگاری و مشخص شروط ضمن عقد نکاح و دیگر موارد، نوبت به جاری شدن صیغه عقد می رسد، در کشور ما برای ازدواج باید صیغه عقد جاری شود تا دختر و پسر نامحرم به یکدیگر محرم بشوند و این مسئله ریشه در مسائل مذهبی و فرهنگی ما ایرانیان دارد.

در مورد خواندن صیغه عقد اختلاف نظر زیادی وجود دارد، مثل اینکه چه کسی می تواند صیغه عقد نکاح را جاری کند و عاقد چه شرایطی باید داشته باشد و یا صیغه عقد به چه صورتی باید خوانده شود تا ازنظر حقوقی و شرعی مسئله ای نداشته باشد.

صیغه عقد چیست و به چه زبانی باید خوانده شود؟

امیرحسین صفدری پژوهشگر و محقق علم حقوق در مصاحبه با خبرنگار حوزه حقوقی و قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، در پاسخ به این سؤال که نکاح چگونه واقع می شود، با اشاره به ماده 1062 و 1063 قانون مدنی گفت: این مواد قانونی بیان می کنند که نکاح واقع می شود به ایجاب و قبول به الفاظی که صریحاً دلالت بر قصد ازدواج نماید. و ایجاب و قبول ممکن است از طرف خود مرد و زن صادر شود یا از طرف اشخاصی که قانونا حق عقد دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آیا لزومی دارد صیغه عقد حتماً به زبان عربی خوانده شود یا می توان به زبان های دیگر هم صیغه عقد را خواند افزود: چون این مسئله بیشتر فقهی است تا حقوقی و حقوق کشور ما هم برگرفته از فقه اسلامی است ما باید نظر فقها را در این خصوص جویا شویم.

این پژوهشگر علم حقوق ادامه داد: در مورد خواندن صیغه عقد نکاح امام خمینی ره در جلد2 کتاب تحریر الوسیله صفحه 220 می گوید: بنا به احتیاط لازم صیغه ازدواج باید به عربی خوانده شود، خواندن صیغه به زبان غیرعربی در صورتی صحیح است که زن و مرد عاجز باشند و نتوانند به زبان عربی بخوانند که در این صورت باید به گونه ای بخوانند که ترجمه و معادل عبارت عربی صیغه ازدواج باشد.

وی توضیح داد: پس با توجه به نظر امام خمینی ره و آنچه از مواد قانونی برمی آید می توان نتیجه گرفت که لزومی به خواندن صیغه عقد به زبان عربی نیست، و ما می توانیم صیغه عقد را در مواقعی که مرد و زن عاجز هستند به زبان های دیگر مثل زبان فارسی به شرط این که دلالت بر امر ازدواج داشته باشد صیغه عقد نکاح را خودمان بخوانیم و این مسئله ازنظری حقوقی و شرعی مسئله ای ندارد.

شرایط عاقد چیست ؟

این محقق علم حقوق در رابطه با شرایط عاقد افزود: در مورد شرایط عاقد در ماده 1064 قانون مدنی آمده است که عاقد باید عاقل و بالغ و قاصد باشد و البته باید گفت که عاقد در این ماده کسی است که برای خود عقد نکاح می خواند و یا فردی است که به کنندگی از دیگری کسی را عقد می کند.

وی با اشاره به ماده 1071 قانون مدنی تشریح کرد: هر یک از مرد و زن می توانند برای عقد نکاح وکالت به غیر بدهد. این بیان قانون گذار به زبان ساده یعنی این که اگر مرد و زن خودشان بلد نباشند صیغه عقد را بخوانند می تواند برای خواند صیغه عقد به فرد دیگری که شرایط خواندن صیغه عقد را دارد وکالت بدهند تا فرد موردنظر صیغه عقد را بخواند. نکته مهم در ماده 1072 قانون مدنی که در ادامه این موضوع است اینکه وکیل در خواندن صیغه ازدواج حق ندارد موکل را برای خود عقد کند مگر این اذن صریحاً به وکیل داده شده باشد.

پیش بینی حقوقی در صورت اشتباه در جاری کردن صیغه عقد

امیرحسین صفدری با اشاره به اینکه گاهی ممکن است اشتباه در شخصیت افراد برای ازدواج رخ بدهد به طور مثال فردی می خواهد با یک دختر ازدواج کند اما اشتباهاً خواهر آن دختر را برای آن فرد عقد می کنند گفت: در مورد اشتباه در عقد نکاح قانون گذار ما در ماده 1067 قانون مدنی می گوید: مشخص زن و شوهر به نحوی که برای هیچ یک از طرفین در شخص طرف دیگر شبهه نباشد شرط صحت نکاح است.

عدم ثبت نکاح جرم است

این پژوهشگر علم حقوق افزود: پس از عقد نکاح لازم است که نکاح ثبت شود اگر نکاح ثبت نشود جرم تلقی شده و مجازات دارد و در ماده 49 قانون حمایت خانواده آمده است که چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می شود. این مجازات در مورد مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق استنکاف کند نیز مقرر است.

4145

mahsanblog.ir: سیستم مدیریت محتوای مهسان

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 110586

به "نگاهی حقوقی به نکاح و شرایط آن، آیا خواندن صیغه عقد به زبان فارسی هم ممکن است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی حقوقی به نکاح و شرایط آن، آیا خواندن صیغه عقد به زبان فارسی هم ممکن است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید