رضا میرکریمی: داریم چگونه درنگ کردن را یاد می گیریم

به گزارش مجله سرگرمی، رضا میرکریمی - کارگردان سینمای ایران -که به تازگی ویدیویی از او در فضای مجازی درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا در جامعه منتشر شده است، در گفتگویی مبوسط تر با خبرنگاران درباره فضای این روزهای جامعه سخن گفت.

رضا میرکریمی: داریم چگونه درنگ کردن را یاد می گیریم

کارگردان یک حبه قند با اشاره به دیالوگی از فیلم یک حبه قند گفت: دایی در فیلم خطاب به پسر می گوید که از هر چی زیاد بترسی عظیم تر می گردد که به نظرم شاید این دیالوگ به فضای این روزهای جامعه، نزدیک تر باشد.

ترس بیش از حد زیانبار است. وقتی یک دشمن مشترک چه در خانواده و یا اجتماع بوجود می آید، همگرایی مثبتی بین افراد اتفاق می افتد که خوب است. به هر حال این ویروس علاوه بر همه جنبه های منفی آن که مهم ترین آن مرگ عزیزان و هموطنانمان است، جنبه های مثبتی هم دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت.

کارگردان به همین سادگی با اشاره به فیلم هایش که در آن مبحث خانواده جدی است، ادامه داد: خانواده سلول بنیادی جامعه است و مسائل مختلفی که در اجتماع داریم معمولا از سستی ها و کاستی های درون خانواده نشات می گیرد. این روزها ناگزیرو بالاجبار با خانواده بودن و دور هم بودن ، نگران یکدیگر بودن و از احوال هم جویا شدن هم همزمان با شیوع این ویروس شوم، شیوع پیدا نموده است. داریم چگونه درنگ کردن را یاد می گیریم و در شرایط پرشتاب جامعه امروز که همواره بی دلیل یا با توجیه وقت کم می آوریم، کم کم یاد می گیریم که زمان موجود باارزشی است که باید با برنامه ریزی آن را به نفع خلوت های ضروری و روابط خانوادگی مدیریت کرد. به ظاهر از آن جنب و جوش قبل از عید هرساله خبری نیست ولی عمق همدردی ها و پیوندهای محبت آمیز اش از تظاهرات یک آیین تکراری و تکلیفی فراتر رفته است.

میرکریمی توضیح داد: الان با شرایط فعلی درنگ خوبی به وجود آمده است و در جامعه یک دشمن مشترک بوجود آمده که به خاطر ناشناخته بودنش ترسناک است وگرنه ما در زندگی روزمره با مسائل به مراتب ترسناک تری هم سروکار داریم. مثلا همه ما به آمار وحشتناک تلفات جادهای عادت نموده ایم و وقتی راهی سفر جاده ای می شویم احساس خطر نمی کنیم. اما آنچه ناشناخته است را عظیم تر و ترسناک تر می بینیم.

میرکریمی ادامه داد: همین دشمن ناشناخته مشترک همسویی عاطفی خوبی بین اعضای خانواده، اعضای یک اجتماع و در سطح بالاتر بین تمام انسان ها در قاره ها و کشورهای مختلف به وجود آورده است، مخصوصا در کشور خودمان بحث های سیاسی و اختلافات و فاصله هایی که در اجتماع پدید آورده، بحث فقیر و غنی و.... به نظر می رسد با توجه به شرایط امروز که این ویروس نه فقیر می شناسد و نه غنی، نه خودی می شناسد نه غیر خودی، نه پایتخت می شناسد نه شهرستان و حتی روستا، هر کسی که بهداشت را رعایت نکند به خودش و دیگران همزمان آسیب می زند و این یک همگرایی اجتماعی خوب ایجاد نموده و خواهد نمود که به نظرم با ارزش است.

میرکریمی در عین حال که از جنبه های مثبت این فضا صحبت می نماید، تاکید دارد که مرگ برخی هموطن ها به واسطه این ویروس خیلی تلخ است و تاسف برانگیز است و باید با خانواده های مصیبت دیده ابراز همدردی کرد.

کارگردان خیلی دور خیلی نزدیک در بخش دیگری از اظهاراتش از یک بلوغ اجتماعی سخن گفت که در جامعه به وجود آمده است و شرح داد: شاهدیم که در موبایل و فضای مجازی برخی بدون سند و مدرک موضوعاتی را مطرح می نمایند که شاید در موارد سیاسی، مردم اینقدر در باره شایعه حساسیت نداشته باشند که مثلا چه کسی درست می گوید و چه کسی بی سند حرف می زند و قصد پخش کردن ناامیدی دارد. اما در این موضوع خاص که موضوع حساسیت برانگیزی است و با سلامت همه افراد جامعه کار دارد، کم کم شاهدیم که رفتارها سنجیده تر شده وعدهای مچ دیگری را می گیرند که این خبر را از کجا آوردید و سندش کجاست؟ اینطوری احساس خوبی به آدم دست می دهد که انگار یک بلوغ اجتماعی در حال شکل گیری است که این اتفاق می تواند جامعه را نسبت به شایعه های مخرب واکسینه کند نه فقط در خصوص ویروس کرونا بلکه در خصوص ویروس های عظیمتری که می تواند بنیان های اجتماعی را بهم بریزد.

او با اشاره به اتفاقاتی که بعد از اعلام کرونا در برخی کشورها افتاد و مردم به محل های خرید هجوم آوردند اما در ایران مردم اینگونه رفتار نکردند، گفت: یک نکته مهم این است که برخی نق می زنند که فاصله ما با جوامع اروپایی و آمریکایی زیاد است و خود را تحقیر می نمایند اما داریم می بینیم که چه اتفاقاتی که در جهان می افتد و در کشوری که سخت ترین تحریم ها را تحمل می نماید هم اوضاع تفاوت آشکاری ندارد و چه بسا در برخی موارد بهتر است.

این کارگردان در عین حال گفت: البته تحلیل دیگری این است که ما بحران های مختلفی را پشت سر گذاشتیم و به قول برخی ها همواره در موقعیت خطیر کنونی بودیم ولی اشکال ندارد حتی اگر دلیلش این باشد چون این نشان دهنده بلوغ و یک هوشیاری اجتماعی است که مردم می دانند در مواقع خطر، کمی خویشتنداری بنمایند و به فکر منافع عمومی باشند چون منافع فردی شان در گرو منافع عمومی است. این فهم، فهمی است که به راحتی به دست نمی آید.

میرکریمی یادآور شد: به هر حال این بحران هم سپری خواهد شد هرچند نمی دانیم کدامیک از ما را هم همراه خود خواهد برد، ولی همه ما امیدوار هستیم آثار اجتماعی و فرهنگی مطلوبی به صورت رفتار و عادت های عمومی از خود به جای بگذارد. عادت هایی چون توجه به خانواده، مدیریت زمان زندگی، مطالعه، رعایت بهداشت عمومی، جدی دریافت همگرایی ملی، بلوغ در اطلاع رسانی و مقاومت در مقابل شایعه و دروغ و دست آخر و مهم تر قدردانی و شکرگذاری به محضر خداوند برای داشته های با ارزش زندگی.

mahsanblog.ir: سیستم مدیریت محتوای مهسان

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 75653

به "رضا میرکریمی: داریم چگونه درنگ کردن را یاد می گیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رضا میرکریمی: داریم چگونه درنگ کردن را یاد می گیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید