تاب آوری گردشگری در مقیاس جهانی اندک است

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/خراسان رضوی یک پژوهشگر حوزه گردشگری گفت: به طور کلی تاب آوری صنعت گردشگری در مقیاس جهانی اندک است و دانشمندان و نظریه پردازان این مجموعه به شکنندگی و شیشه ای بودن این بخش اشاره نموده اند.

تاب آوری گردشگری در مقیاس جهانی اندک است

سعید داغستانی در گفت وگو با خبرنگاران در مورد میزان تاب آوری کسب وکارهای گردشگری در شرایط بحرانی همچون شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: تاب آوری را به میزان مقاومت یک صنعت در جهت حفظ حیات، صندلی خود در بازار و میزان اعمال مدیریت و کنترل رخداد و فاجعه را در قبل، حین و بعد از وقوع حادثه کلان اتفاق افتاده تعریف می نماییم. در حال حاضر ما شاهد روی دیگر صنعت گردشگری هستیم؛ به مناسبت های مختلف از مزایای بخش گردشگری بسیار صحبت شده است؛ اما اکنون طرف دیگر این قضیه که به آن اصطلاحا صنعت شیشه ای گفته می شود، هویدا شده است.

وی اعلام کرد: صحبت از صنعتی است که شانه به شانه نفت و خودرو می زند و جزء سه صنعت بزرگ و اشتغال زای دنیاست. گاهی اوقات این صنعت آنچنان و به ناگهان درگیر مسائل می شود که به عنوان پیش قراول حوادث به حساب آمده و از سایر صنایع زودتر و عمیق تر با مسائل درگیر می شود. بنابراین نیروی انسانی فعال در این بخش، سرمایه های جاری و آینده، خود ذات سفر، جابجایی و کلیه صنایع وابسته به آن به ناگهان تحت تاثیر قرار می گیرند و میزبان و میهمان از هم می گریزند.

اعمال مدیریت واحد و متمرکز بر صنعت توریسم بسیار سخت و دارای ابعاد مختلفی است

این مدرس حوزه گردشگری با اشاره به این که بهتر است ببینیم صنعت گردشگری از چه عواملی تشکیل یافته است تا تاب آوری آن قابل درک بیشتر و بهتری باشد، افزود: صنعت بزرگ گردشگری شامل بخش بزرگی از حمل و نقل، انواع تاسیسات گردشگری و اقامتی، انواع جاذبه های گردشگری، انواع فعالیت ها و نهادهای دولتی و خصوصی، انواع زیرساخت ها و حوزه نرم افزاری حقوقی و قانونی می شود. لذا اعمال مدیریت واحد و متمرکز بر این صنعت بسیار سخت است و ابعاد مختلفی دارد.

داغستانی عنوان نمود: پیچیدگی هایی که ذکر شده را با تراکم پیچیدگی در بافت اجتماعی، فرهنگی، حوزه بهداشت و درمان، امور سیاسی و مالی که متصور شویم، متوجه شبکه ای پیچیده از عوامل خواهیم شد که تاب آوری بخش گردشگری را بسیار کم می نماید. علاوه بر این بخش گردشگری خود یک سری ویژگی هایی دارد که در کاهش تاب آوری بسیار موثر است.

وی توضیح داد: به طور کلی و خلاصه در اصطلاح علمی محصولات و خدمات سفر، تفریح و اقامت فسادپذیرند و از بین می فرایند. بدین معنی که خاصیت ذخیره سازی، انبارداری، نگهداری و مصرف در آینده را ندارند. همچنین ثابت و غیر قابل انتقال اند و امکان مصرف در سایر صنایع را یا ندارند و یا به سختی این امر اتفاق می افتد. بازیگر این میدان نیز چه در جامعه میزبان و چه در جامعه میهمان، انسان ها و بسیار متغیر و فراری از هرگونه مشکل و سختی هستند.

این کارشناس ارشد حوزه گردشگری اعلام نمود: به طور کلی تاب آوری صنعت گردشگری در مقیاس جهانی اندک است و دانشمندان و نظریه پردازان این مجموعه به شکنندگی و شیشه ای بودن این بخش اشاره نموده اند.

تاب آوری کل صنعت در ایران از استاندارد جهانی کمتر است

داغستانی ادامه داد: در کشور ما نیز با توجه به شرایط ویژه ای که دارد، تاب آوری کل صنعت از استانداردهای جهانی کمتر است؛ اما یک نکته بسیار ظریف در این جا وجود دارد که بخش قدیمی و باتجربه فعال در این صنعت، چگونگی عبور از بحران ها را به تجربه فراگرفته اند و راه کارهای مختلفی را در کسب و کار خود آزمون نموده اند و اکنون از آن تجربیات استفاده می کنند.

وی گفت: در مورد کسب و کارهای فعال به نظر می رسد اثر بلایا و حوادث مانند ضریب تکاثری(آنالیز تغییر هزینه کرد گردشگران بر فعالیت های مالی) عمل می نماید و اثرات ثانویه و متعددی به کسب و کارها وارد می آورد که معین و محاسبه آن کار مسئله ای است.

میزان تاثیرپذیری حوزه های صنعت گردشگری از رکود در شرایط بحران

این پژوهشگر حوزه گردشگری یادآور شد: به نظر می رسد در پیشانی صنعت؛ واحدهای اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی، تورگردان ها، حمل و نقل، واحدهای پذیرایی و جاذبه هایی که مستقیما زیر نظر بخش خصوصی مدیریت می شوند، از اثرات مستقیم و صد در صدی رکود متاثر می شوند.

داغستانی عنوان نمود: در میانه صنعت بخش صنایع دستی، صنایع پیرامونی حمل و نقل، تولیدکنندگانی که مستقیما اقلام مصرفی بخش گردشگری را تامین می کنند، بیمه ها و کسب و کارهای اینترنتی و استارت آپ ها وارد رکود می شوند و در لایه های پنهان تمام مشاغلی که به طور غیر مستقیم برای بخش گردشگری و سفر فعالیت می کردند، تحت تاثیر قرار می گیرند. مانند انواع تولیدکنندگان، فروشندگان، توزیع کنندگان و بازاریابان.

وی اعلام کرد: در این لایه به خصوص با عدم فعالیت ساختمانی و تاسیساتی گردشگری و اقامتی، می توان منتظر رکود در مسکن و صنایع بزرگ پس و پیش این بخش باشیم که این امر کاهش درآمدهای عمومی دولت و شهرداری ها را منجر خواهد شد. بخش کشاورزی و محصولات گلخانه ای نیز از تبعات عدم مصرف در بخش گردشگری بی تاثیر نخواهد بود.

این مدرس حوزه گردشگری گفت: تصور کنید که مقصدی مانند مشهد مقدس که سالانه بیش از 30 میلیون نفر مسافر و زائر دارد، به ناگهان این حجم مسافر به آن ورود نکند. تصور و تخمین این اثر، نیازمند مجموعه ای از اطلاعات دقیق و چندساله است.

داغستانی اعلام نمود: به طور کلی و از نگاه ملی صدمه به سفر، تفریح و گردشگری در بلند مدت اثرات سوء و گاه غیر قابل جبرانی برای اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و سیاست کشور عزیزمان به همراه خواهد داشت.

چه کاستی هایی در مدیریت بحران گردشگری در شرایط کرونایی داریم؟

وی در مورد کاستی های مدیریت بحران گردشگری در شرایط شیوع کرونا اعلام کرد: کاستی های موجود را در دو بخش کلی مورد آنالیز و واکاوی قرار می دهیم؛ بخش نخست کاستی های فرهنگی، اجتماعی و مالی بخش خصوصی و بخشی دیگر در بدنه دولت.

این پژوهشگر حوزه گردشگری افزود: تاب آوری و عبور از بحران در ابتدا به میزان آینده نگری ما باز می شود. یکی از دلایلی که ما آسیب های زیادتری از حوادث می بینیم، این است که خیلی آینده نگر نیستیم و آموزشی برای برنامه ریزی ندیده ایم. ملاحظه می کنید حتی برای بیمه اتومبیلمان یک قانون و جریمه ای تدوین نموده ایم که همراه با اجبار برای تامین آینده باشد.

در عبور از بحران ها باید به میزان اعمال مدیریت ریسک معطوف باشیم

داغستانی اظهار کرد: شاید در این برهه زمانی پذیرش این مطلب کمی سنگین باشد، ولی معتقدم در عبور بحران ها باید به خودمان و میزان اعمال مدیریت ریسک و بحران معطوف باشیم. باید از خود بپرسیم برای حفظ، مدیریت و توسعه کسب و کارمان چه برنامه ای داشته ایم. هر چند در این رابطه همه نگاه ها به دولت است. البته منکر نقش حمایتی دولت و حاکمیت در این رابطه نیستیم.

وی اعلام نمود: پس در جمع بندی ابتدا فعالان عرصه گردشگری خود باید با تدابیر متعددی برای روزهای رکود، کم تحرکی، نبود درآمدهای جاری و اتفاقات بعدی برنامه ریزی کنند.

این کارشناس ارشد حوزه گردشگری ادامه داد: به نظر می رسد در ابتدا کسب و کارهای بخش خصوصی بهتر است دو سند برنامه کسب و کار (BP) و برنامه بازاریابی و فروش(MP) را در حوزه کاری خود تدوین کنند و در آن دقیقا به فروش، سودآوری و رقبا و نحوه برخورد با حوادث اشاره کنند. در گام بعدی معین بخشی از درآمدها و سود به عنوان ذخیره آینده و ایجاد صندوق های مشترک در حوزه کاری خود با همکاران بسیار مفید به فایده خواهد بود.

حضور در سایر صنایع مرتبط و نیمه مرتبط

داغستانی عنوان نمود: ایجاد هلدینگ های بزرگ کاری که کارهای متعددی می توانند انجام دهند و معین استراتژی های عمودی و افقی به معنی حضور در سایر صنایع مرتبط و نیمه مرتبط بسیار اثرگذار است تا وقتی در یک صنعت به طور کلی اتفاق ناگواری افتاد، امکان انتقال به سایر فعالیت ها وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بهره گیری از فن آوری های نوین حوزه ارتباطات و اطلاعات نیز می تواند یکی از محل هایی باشد که اندک درآمدهایی برای بعضی صنایع ایجاد نماید(مانند فروش الکترونیکی صنایع دستی به شهفرایندان و یا بازدیدهای سه بعدی از جاذبه های گردشگری).

آموزش مدیریت بحران برای تغییر فوری کاربری یک حوزه در شرایط بحران

این پژوهشگر حوزه گردشگری با بیان این که در تمامی حرفه ها و کسب و کارها می توان از انواع بیمه ها و پوشش های آن در این بخش استفاده نمود که نیازمند آینده نگری کارفرمایان و مدیران است، اعلام نمود: در نهایت شاید بتوان با بعضی آموزش های مدیریت بحران، امکان تغییر فوری کاربری و فعالیت یک حوزه را به مدیران و کارکنان بخش های مختلف آموزش داد تا بتوانند با اعمال مدیریت، بلافاصله پس از وقوع حادثه نوع دیگری از خدمات را ارائه دهند.

داغستانی گفت: به عنوان مثال؛ اگر واحد پذیرایی به ناگهان با عدم حضور مشتری روبرو شد، بتواند با اعلام آمادگی به مراکز درمانی و پزشکی بخشی از تقاضای به وجود آمده در حوزه بهداشت و درمان را تامین نماید و یا تغییر فصلی مجموعه اقامتی به محل های نقاهتگاهی بیماران و آسیب دیدگان.

وی اعلام کرد: در آن سوی ماجرا نیز دولت بایستی با ایجاد نظام های نوین حمایتی، ایجاد پایگاه های دقیق اطلاعات کسب و کارهای مختلف، تدوین برنامه های راهبردی و بسیاری دیگر به این موضوعات بپردازد که متاسفانه در حال حاضر این سامانه ها وجود ندارد و یا بسیار ضعیف هستند. به عنوان مثال در کشور یک سامانه جامع و کارآمد در مورد نوع اشتغال و درآمدهای افراد در بخش گردشگری نداریم تا ببینیم که در این مواقع چگونه باید به آسیب دیدگان یاری نماییم.

mahsanblog.ir: سیستم مدیریت محتوای مهسان

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 83855

به "تاب آوری گردشگری در مقیاس جهانی اندک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاب آوری گردشگری در مقیاس جهانی اندک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید